14 Ağustos 2012 Salı

Bulaşıklar, çamaşırlar ve yerler için doğal deterjanlar

Uzun bir süredir evdeki standart deterjanlara alternatifler arayıp duruyordum. Kendime göre seçtiğim ve uyguladığım yöntemler zaman içinde şu şekilde gelişti.

Bulaşık makinası deterjanı:

1. Arap sabunu-Elma sirkesi: Piyasadaki en ucuz arap sabunu ile 6 ay boyunca bulaşık makinasına bir tatlı kaşığı kadar koyarak yıkadım. Her seferinde iyice bulaşıkları akıttım. Parlatıcı gözüne de elma sirkesi koydum. Sonuçta bulaşıklar biraz buğulu sanki yağlı kıvamda çıkıyordu. Meğer yanmamış yağdan üretilen arap sabunları da varmış, bunlarla tekrar denenebilir, belki sonuç farklı olur.

2. Organik deterjan-organik parlatıcı: Haliyle daha pahallı olan bu deterjanlarda bulaşıkları iyice akıtıp koyunca yarım ölçü kullanarak normal deterjan fiyatına yakın bir ekonomi sağlanabiliyor. Sonuç standart deterjanlarla aynı. Ben evde Klar kullanmıştım. Klar ile bazı tortular kaldı, ancak su mu çok sert, tuz mu koymadım lekelenmelerin sebebini tam anlayamadım. Amway'in organik bulaşık makinası toz deterjanını denedim. Çok az 1 tatlı kaşığı kadar koymama rağmen temizliyor. En son Mom's Green deterjanını aldım, o da gayet güzel temizliyor.

3. Ev yapımı deterjan: Kendi karışımımı hazırlayıp son bir kaç aydır evde kullanıyorum. Formülü aşağıda.
İyice akıtılmış bulaşıklarda 1 kaşık yerine yarım ölçü kullanınca daha az tortu kalıyor. Buğulanma olursa sıcak suda eriterek bulaşıklar üzerine serperek kullanın. Sonuç olarak biraz cam üzerinde beyaz lekeli bırakıyor. Ancak nemli bir bez ile bu artıklar temizleniyor. Yine elma sirkesi ile bir kısa durulama programı seçilebilir. Deterjan ölçüsü azaltarak kullanınca daha iyi sonuç alınabilir.

1/4 bardak deniz tuzu
20-30 damla mandalina ya da limon yağı (koku vermesi için, ancak ben koymuyorum)
1 bardak boraks (hijyen sağlıyor, aktar ya da eczanelerden alınabilir. DİKKAT! bazı arkadaşlarım boraksın yıkama sonunda kalıntı bıraktığı konusunda uyardılar, karışımı borakssız yapanlar ve temizlik için diğer malzemelerin yeterli olduğunu düşünenler de var)
1 bardak karbonat
2 yemek kaşığı limon tuzu (rondoda çekilecek)
1 bardak hardal tozu (ilk denememde beğenmediğim için sonrakinde bunu koymadım)

Ölçü: Yıkama başına 1-1.5 yemek kaşığı. Yine daha iyi bir sonuç almak için toz üzerine 3 damla organik sıvı elde yıkama deterjanı damlatabilirsiniz.

İlk önce tuza mandalina yedirilir, sonra sırayla diğer maddeler de karıştırılır. Karışım uzun bir süre idare ediyor. Eğer nemli bir yerde tutulursa sertleşebilir, o zaman tekrar rondoda parçalayın. Bu karışımı kullanırken bulaşıkları iyice akıtıp makinaya koydum. Öyle kimyasal çıkarıcı deterjanları reklamlarındaki gibi kirli koymayın.



Elde yıkama bulaşık deterjanı:

1 bardak kaynar su
1 bardak zeytinyağlı sabun tozu
1 yemek kaşığı boraks (DİKKAT! Boraksı bazı arkadaşlarım kalıntı kalabileceği endişesi ile uyardılar, koymayanlar da varmış)
1 yemek kaşığı karbonat

Hepsi bir tencerede iyice eriyinceye kadar karıştırılır. Cam bir kavanozda muhafaza edilir. Jelimsi bir kıvamda olması gerekiyor. Benimki biraz daha katı kaldı ama süngeri bandırp süngerde eriterek kullanıyorum. Son durulama suyu elma sirkeli yapılır.


Yer silme deterjanı:

Sadece arap sabunu yeterli oluyor. Ancak isteyenler aşağıdaki formülü de kullanabilir. 

1 yemek kaşığı arap sabunu
1 bardak karbonat
limon suyu (koku için)

Hepsi sıcak suda karıştırılır, yerler silinir.

İkinci bir formül de şu:

1 lt su, yarım bardak elma sirkesi içine limon ya da portakal kabukları atılır. Karışım iki hafta kabuklar bembeyaz olana kadar üstü örtülü olarak karanlık bir dolapta bekletilir. Yerler bu karışım ile sulandırılarak silinir.

Üçüncü formül:
Bir kova yer silme suyuna,
1 bardak elma sirkesi,
bir kaç damla limon, portakal, ya da lavanta gibi esansiyel yağ.

Çamaşır deterjanı:

1. Bitkisel toz sabun deterjan: Piyasada ekolojik bitkisel yağlardan üretilmiş toz deterjanlar mevcut. Ben Dalan Roxy kullanıyorum uzun bir süredir.


2. Zeytinyağlı sabun tozu: Çocuk çamaşırlarında ekstra durulamalı 1 senedir bunu kullanıyorum. Zeytinyağlı sabunun geleneksel yöntemle kül suyu ile kaynatarak kostiksiz hazırlanmış olması önemli. Bu konu için zeytinyağlı sabun ile ilgili bloglarıma bakabilirsiniz.

3. Zeytinyağlı sıvı deterjan: Bunu zeytinyağlı toz sabun deterjanıma alternatif olarak aldım. Bazı koyu çamaşırlarda sabun tozu 30 derece sıcaklıkta ermediği için sıvı formül iyi oluyor. Ben sıvı jel deterjanı hazır olarak Nerolinn'den aldım. (Güncelleme: 15.06.2015) Sıvı deterjan olarak bir de ekolojik yağlardan üretilen Mom's Green Deterjanlarını da iki senedir severek kullanıyoruz.

4. Ev yapımı deterjan: Evdeki malzemelerden kolayca yapılabiliyor.

1 lt su kaynatılır
1 bardak zeytinyağlı sabun tozu
1 bardak çamaşır sodası
1/2 bardak boraks

Hepsi bir tencerede su içine katılır, eritilir. Çok katı olursa daha su eklenebilir. Cam kaba konur. Çalkalayarak soğutulur. Kullanmadan önce çatalla ezip az eritilerek bir çay bardağı kadar kullanılır.

Daha fazla tarif için www.zehirsizev.com ve Organik Deterjanlar bloguna bakabilirsiniz.
Başak Pirtini

****************************************************
Şimdiye kadar bize şişe suyu içmenizin en güvenli olduğu öğretildi. Peki suyumuz gerçekten sağlıklı mı? Alkali su, ters ozmoz faydalı mı? Enerjik Su içmemiz gerektiğini biliyor muydunuz? Bunları merak ediyorsanız mutlaka bu sayfayı okuyun :)

***************************

El yapımı, organik ve yenebilir anne-bebek bakım ve pişik kremimi gördünüz mü? Detaylar burada:
http://dogalanneyim.blogspot.com.tr/2013/07/hindistancevizi-yagl-ve-bocek-kovucu.html?m=1

***************************
Bana ulaşabileceğiniz linkler:

www.BasakPirtini.com

Doğal Annelik ile ilgili:
Doğal Anneyim Blogu: http://dogalanneyim.blogspot.com.tr
Milliyet Blog: http://blog.milliyet.com.tr/bashico
Facebook Doğal Anneyim Sayfası: www.facebook.com/dogalanneyim
Facebook Doğal Anneyim Grubu: www.facebook.com/groups/dogalanneyim
Instagram: www.instagram.com/dogalanneyim
Twitter: www.twitter.com/dogalanneyim
Youtube Başak Pirtini Kanalı: www.youtube.com/channel/UCRoKVtaVHmA48DsvW6Iid_A
Bilgi için e-posta: dogalanneyim@gmail.com

Enerjik Su ile ilgili:
Enerjik Su websitesi: http://enerjiksu.blogspot.com.tr
Facebook Enerjik Su Sayfası: https://www.facebook.com/enerjiksu/
Bilgi için e-posta: enerjiksu@gmail.com

Doğal yöntemlerle hayvan bakımı ile ilgili:
Bashico Blogu: http://bashico.blogspot.com.tr
Köpekler ve İnsanları Blogu: http://kopeklerveinsanlari.com
Facebook Hayvanlardan Mesajlar Sayfası: https://www.facebook.com/hayvanlardanmesajlar/
Instagram'da Hayvanlardan Mesajlar: www.instagram.com/hayvanlardanmesajlar

Başak Pirtini'den e-posta ile haber almak için e-bültene üyelik: 
http://eepurl.com/TeYdX

33 yorum:

  1. boraks nereden alınıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Boraks bazı aktarlarda bulunuyor, eczanelere sipariş verebilirsiniz.

      Sil
  2. Her türlü temizlik için sabun cevizi kullanıyorum. Tek tek uğraşmama gerek kalmıyor :)http://sormabulmadunyasi.blogspot.com/2012/05/sabun-cevizi-nasl-kullanlr-soapnut.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet sabuncevizini biliyorum henüz denemdim ama kullananlar memnun bildiğim kadarıyla :)

      Sil
  3. Çabalarınız ve yaptıklarınız takdire şayan. İnsanın yaptığı her güzel şey zaten kendine dönüyor ama sanmayın ki sizin yaptıklarınızdan güç almayan insanlar yok. Herkes günümüz yaşamının baş dönüdürücü tüketim ve umursamazlık çılgınlığına kapılmış gidiyor ama benim gibi henüz anne olmasa, genç olsa da dünyayı, kendisini, çevreyi halen önemseyen birileri var ve benim gibilere sizin gibi
    duyarlı insanlar yol gösteriyor. Teşekkürler.
    * Yalnız şu kelime doğrulamasını daha kolay bir tanesiyle değiştirseniz, çok iyi olur, belki yorum yapmak isteyenleri vaz geçiriyordur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Seda, güzel yorumlarına teşekkür ederim. Yorum için çıkan kelimeleri blogger kendisi seçiyor bildiğim kadarıyla.

      Sil
  4. Harika bir formul paylaşmısınız. Acayip işimize yaradı endüstriyel bulaşık makinası deterjanı konusundada yardımcı olursanız çok seviniriz.

    YanıtlaSil
  5. Merhabalar.bende anneyim.doğal şeyler kullanmaktan yanayım.ama herşeyde mümkün olmuyor malesef.zeytin yağı sabunu kostikle yapılanından elde bulaşık detarjanı yapımında kullansak,durulamamıza rağmen bir zararı olur mu?evde yapılan bulaşık makinesi detarjanında tortu kalıyor,içindeki boraxın bir zararı olur mu?her seferinde ekstra durulama proğramı seçmek istemediğim için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, zeytinyağlı sabunun içindeki kostik miktarı önemli. Kapalı çarşı gibi yerlerde küllü sabun olarak sorarsanız bazı aktarlarda varmış. Boraks yazımda önerdim ben de bir süre kullandım ancak bazı arkadaşlarım yenemeyen maddelerin konmasının zararlı olacağı ve boraksın da kalıntılarının zararlı olabileceği görüşündeler. Bu yüzden borakssız yapıyorlar karışımı. Sevgiler.

      Sil
    2. Boraksin kalintisida kansorojen arkadaslar

      Sil
    3. Boraksin kalintisida kansorojen arkadaslar

      Sil
  6. Başak Hanım,

    Bulaşık deterjanına karbonat yerine çamaşır sodası koysak olur mu? Kimyacı olduğunuz için özellikle size sormak istedim. Formülleri çok benziyor ama :)) Bilemedim...

    Bugün keşfettim bloğunuzu. Paylaşımlarınız çok kıymetli. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ikisi farklı maddeler. Karıştırmayın diyeceğim, sonuçta yemek malzemesi yıkamada nasıl çamaşır suyu zararlı oluyorsa, bazı temizlik malzemelerinin bulaşıklara karıştırılması uygun olmayabilir. Elimdeki formül karbonat ile ilgili. Sodanın çamaşırlarda kullanımı kanımca daha uygun. Sevgiler.

      Sil
  7. canım Amwayin bulaşık deterjanını kullanırken 60 derecede çözündüğünü unutma, buna dikkat edersen çok iyi sonç alırsın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam aklımda olsun teşekkürler. Şimdilik az enerji harcıyor diye 55 derecede yıkıyorum makinada iyi oluyor.

      Sil
  8. Ersağ'n temizlik ürünlerini kesinlikle tavsiye ederim. Kullanmaya başladığımdan beri rahat nefes alıyorum. Temizliği de beklentimin çok çok üzerinde. www.ersag.com.tr

    YanıtlaSil
  9. http://sabunagaci.com/2012/04/17/kostiksiz-sabun-olur-mu/ KUL SUYU ILE DE KOSTIK ETKISI OLUR DIKKAT EDELIK SANIRIM BU ACIKLAMA YETERLI OLUR OKURSANIZ SEVINIRIM

    YanıtlaSil
  10. Arkadaşlar ısrarla tavsiye edebileceğim doğal ürünleri olan firma silvanın deterjanlarını mutlaka deneyin.Bulaşık deterjanı mükemmel ötesi,çamaşır suyu yerinede leke çıkarıcı var.Hem doğal hem sonuç mükemmel.İsterseniz üye olup daha indirimli alabiliyorsunuz. Bu firmanın ürünlerini kullandığımdan beri içim çok rahat ve sattığım herkeste memnun. Artık kimse kimyasal kullanmasın lütfen.

    YanıtlaSil
  11. Arkadaşlar sabun cevızı lımon tuzu gibi seylerı kullananlar var ama ugrasmadan bulabılecegınız bır urun tavsıye edecegım sıze soda karbonat ve sadece borakstan olusan toz bulasık deterjanı buldum ve fıyatı gayet uygun 100 yıkama yapabılecegınız ambalajında hazır .Ben kullandım cok memnunum sızlerede tavsiye etmek istedim.Bu şekılde araştırma yaparken Silva pazarlama dıye network yapan bır firmaya rast geldım.%100 türk sermayeli bir firma olması da ayrıca çekti benı ve kimyasalsız toz bulaşık deterjanını buldum aldım kullandım ve sonuç müthiş kesinlikle herkese tavsıye edıyorum.

    YanıtlaSil
  12. www.kulsuyu.com sitesi üzerinden Türkiye'de ilk defa külsuyu satışları başlamıştır
    Çamaşırlarınızı külsuyu ile yıkayabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  13. merhaba,
    elde yıkama bulaşık sıvısı yaptım sizin formülünüzle.birkaç sorum olacak.kaşığımı yıkadım üzerinde durulayınca parmak izlerim belli oldu son duruluma suyuna sirke demişsiniz ben karışım biraz sıcakken sirke koydum bi garip oldu.soğuyunca eklesem yine aynı şey olur mu?sirkeyi durulama suyuna değilde karışımın içinde kullansam nasıl bir etki olur?uygulamadan sonra tekrar yazıyı okuyunca sirke sonramı kullanılması gerekir.her yıkamada bi kaşık bile yıkarken önce sıvıyı sonra sirkeyimi uygulamam gerekir.çok şey sordum cevaplarsanız sevinirim.bu arada bulaşık deterjanıda yaptım birazdan makineyi çalıştırıcam.

    YanıtlaSil
  14. Merhaba Nehir,
    Yikama sonrasında suyl durularken sirke konacak suya. Tek bir.kasik icin ayri bir kavanozda sirkeli suyu hazir bekletebilirsin. Ya da eski deterjan sikma sisesinde. Sirke yag sokucu oldugu icin onunla duruluyoruz. Bu formule ben sirke koymuyorum. Normalde arap sabunlu sirkeli tarifler de var. Bir dene bakalim ama bulaniklastirir. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  15. Kullanıyorum tavsiye ederim
    https://www.helaltemizlik.com boraksli çamaşır deterjanı çok güzel sonuç veriyor

    YanıtlaSil
  16. http://www.organik-deterjan.com/ adresinden rün temini yapıorum. Gayet hızlı ve başarılı bir firma. Tavsiye ederim. Ürünleri de doğal temizlik arayanlar için birebir.

    YanıtlaSil
  17. selamlar,

    organik temizlik ürünleri için son günlerde kullanmaya başladığım Heicon markasını şiddetle tavsiye ederim. websiteleri heicon.org aradığınız her türlü organik temizlik ürünlerini bu siteden bulabilirsiniz. perakende satışları da mevcut.

    ben de detaylı olarak kendi deneyimlerimi kendi blogumda yazacağım. Benim bloguma da beklerim.

    sevgiler

    YanıtlaSil
  18. merhaba,
    zeytinyağlı sabunu eritip içine çamaşır sodası koyup karıştırdım ertesi gün katıya yakın bir hal almıştı. ben de bir çorabın içine koydum direkt çamaşırların içine atıp beyazları 50 derecede yıkadım fakat lekeler tam çıkmamıştı. renklileri en fazla 40 derecede yıkıyorum etkili olmaz diye düşündüm. Tekrar kimyasala dönmek ietemiyorum fikirlerinizi paylaşırsanız sevinirim

    YanıtlaSil
  19. Türkiye de üretilen yerli sermaye Ersağ kullaniorm ve tamamen doğal sağlığa zararlı hiç birşey kullanilmio içerisinde kronik ve cook ağır faranjit hastasıydım ve hastalığım çok sukur kalmadı kimyasal deterjan solursam (ki evimde deil)o zaman hemen uyanmaya baslior eşim de alerjik et büyümesi oluyordu burnunda hiç bir şekilde kokuları alamıyordu artık kokuları alıor sabırla 4 yıldır ersag kullaniorm neden sabırla dersem çünkü bize alistirilmis temizlik ten başka bir şeyi öğrenmek kolay olmadı evde bu tarz maddeleri kullanmaya başladım sizin gibi .artık ersag kullaniorm.kendim çocuklarım ve dünya adına doğru yolda ilerliyorum çok doğru bir blog tebrik ediorm bir şeylere bir yerden başlamak lazim bilgi almak isteyen ve üye olmak isteyen olursa lutfiyebilginsayilgan@hotmail.com

    YanıtlaSil
  20. boraksın sağlığa zararlı olduğunu söyleyen bilimsel tezler var mı? bilginiz varsa ve paylaşırsanız sevinirim. bazıları tuzla aynı statüde olduğunu bazıları kanserojen olduğunu söylüyor. ben yerleri borakslı karışımla sildim memnun kaldım. çamaşır ve bulaşıklara da kullanmayı düşünüyorum.

    YanıtlaSil