28 Mayıs 2013 Salı

Doğum Planım

Her iki normal doğumumda doğumun nasıl olmasını istediğimi doktorumla doğum öncesinde hazırladığım doğum planım üzerinden konuştuk. Böylece nasıl bir doğum istediğinizi önceden belirleyebilir, doğum telaşında sonradan sizi mutsuz edecek seçeneklerle karşılaşma riskinizi en aza indirmiş olursunuz. Doğum planınıza yapmadan önce doğum öncesi, sırası ve sonrası ile ilgili bloguma bakmayı atlamayın.

NORMAL DOĞUM PLANIM
Doktorumun onayıyla aşağıdaki doğum planını oluşturup doğal bir doğum geçirmek için bu planı uygulamayı arzuluyorum.


1. Anne ve bebeğin birbirleriyle en sağlıklı iletişim kurma yolunun öncelikle doğal doğumdan başladığına inandığım için doğal doğumu destekleyen ve ekibinin de buna hazırlıklı olduğu bir hastanede doğumumu gerçekleştirmek istiyorum.

2. Tıbbi bir gereklilik olmadığı sürece bebeğimi normal doğum yöntemi ile doğurmak ve bu konuda başta doktorumun (buraya ismini yazabilirsiniz) gözetiminde güvende olduğumu bilerek kendisinin fikirlerine saygı duyduğumu belirtmek istiyorum.

3. Bebeğimin suyu yeterli olduğu sürece, kasılmalarımın doğal seyrinde ilerlemesini, doğumumun kendi ritmini yakalamasını istiyor, damardan ilaçlarla doğumumun erken başlatılmasına veya hızlandırılmasına sıcak bakmıyorum. Her doğumun sürecinin farklı işlediğini biliyor, dolayısıyla doktorumun, benim ve ailemin bu süreçte gereken sabrı göstereceğine inanıyorum.

4. Açılma döneminde bebeğin doğum kanalına rahat girebilmesi için kasılmalar boyunca yürümek ve hareket etmekte özgür olmayı, serum veya diğer cihazlara yatar vaziyette sürekli bağlı kalmayı tercih etmiyorum.

5. Doğumumun bütün evreleri boyunca gerekli olan fiziksel ve duygusal destekçimin ve doğum koçumun eşim (buraya doulanızı, doğum destekçinizi yazabilirsiniz) olduğunu ve doğumla ilgili tüm konuların açıklıkla kendisiyle paylaşılabileceğini belirtmek istiyorum.

6. Lavman yapılmasını kabul etmiyor, aynı zamanda ilk fazda tansiyon ve kan şekerimin düşmesini engellemek için istediğim tuzlu veya şekerli (bisküvi, kraker vb.) gıdaları alabilmeyi talep ediyorum. (ilk 2 doğumumda yapılan bu uygulamanın artık yırtığa yol açabileceği sebebiyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından önerilmediğini öğrenince 3. doğumumda istemedim. Zaten zamanı gelince barsaklarım kendiliğinden boşaldı.)

7. Kasılmalar sırasında anestetik ilaçlar yerine derin gevşeme, nefes teknikleri, masaj gibi yöntemler kullanarak ilk fazı tamamlamayı istiyor ve epidural anestezi uygulamasından yararlanmak istemiyorum. (tercihinize göre değiştirebilirsiniz)

8. Doğumum esnasında doğumhanede yarı yatarak doğumumu gerçekleştirmek istiyor, ıkınmalar esnasında bedenimin verdiği sinyallere ve doktorumun sözel desteklerine riayet edeceğimi belirtmek istiyorum.

9. Bebeğimin kordon kanını saklamayacağımdan dolayı, bebek doğduğunda ve ağlamaya başladıktan sonra kordonun hemen kesilmemesini, tüm kanın sonuna kadar bebeğime pompalanmaya devam etmesini (yaklaşık 3-5dk), sonrasında kordonun eşim tarafından kesilmesini rica ediyorum. (Burada eğer Lotus Doğumunu tercih edecek olursanız bebeğin kan akışı durana kadar plasentasından ayrılmamasını, hatta hiç kesilmemesini -göbek düşene kadar bekleyenler var- plasentanın düşmesinin kendisinin beklenmesini isteyebilirsiniz.)

10. Doğumdan hemen sonra anneyle bebek arasında kurulacak olan ilk ten temasının doğumun en güzel kazancı olduğuna inanarak, bebeğimin temizlenmeden, yıkanmadan, kordonu kesilmeden veya testleri yapılmadan önce göğsüme verilmesini talep ediyor ve ilk sütümü o esnada bebeğime vermek istiyorum.

11. Doğumdan sonra bebeğimle geçireceğim vaktin ardından ilk kontrollerinin yapılacağı zaman rutin Hepatit B ve K-vitamini aşılarının daha sonra özel doktorumuzla takibi yapılacağı için uygulanmamasını istediğimi bildirmek istiyorum. (Bebek için tıbbi gereklilik, hayatını tehdit eden bir durum olmadığı sürece, aşılarla ilgili kendi araştırmanızı yapıp çocuk doktorunuzla daha ileri bir tarihte de başlamayı planlayabilirsiniz. Aşılar da ilaçtır ve ciddi yan etkileri vardır. Yan etkisel semptomlar ve hastalıklar ailede varsa doktorunuzla aşının gerekliliği ve hastalığın size riski konuşulmalıdır. Bebeğin bağışıklığının gelişmeye başladığı 6. aydan itiraben yapılan aşılara bebekler daha az yan etki göstermektedirler. Aşılar geciktirerek, doz araları açılarak da uygulanabilir. Anne sütünden geçen antikorlar sayesinde bebekler emzirildiği sürece annenin geçirmiş olduğu çocuk hastalıklarına karşı doğal olarak korunmaktadır.)

12. Doğumdan sonra hastanede kaldığım süre boyunca bebeğimle aynı odada kalmayı talep ediyorum.

Bu planımın 3. doğumda kullandığım son hali.Ö nceki iki normal doğumumda da biraz daha eksik haliyle kullandım. Siz de burada yer alan önerilerin kendi doğum planınızı geliştirebilirsiniz.

Not: internetten bakacak olursanız bunun gibi detaylı Türkçe doğum planları da bulabilirsiniz.

Resim: http://www.mindfulmum.co.uk/health/2011/how-to-write-a-helpful-birth-plan/ Bu linkten İngilizce örnek doğum planı indirebilirsiniz.

3 yorum:

  1. Acaba nerede doğum yaptınız?doktorunuz kimdi?Bende dr arayışındayım doğal doğum için..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim doktorum Istanbul med amerikan polikliniginden Meltem Özkan Girgin. Sezeryan yapiyorsam kendimi yenilmis hissediyorum diyen cok tatli bir doktordur. Bazi arkadaslarimdan da Gülnihal Bülbül ismini duyuyorum. DO-UM ayfasina bakin. Bir de doula destegini tavsiye ediyorum.

      Sil
    2. Ben Kadikoy Acibadem hastanesinde dogurdum ama evde suda dogurmak hep hayalimdi :))

      Sil